Kolik nových vozů se u nás prodá, převládají stále ojetiny?
Přestože v současné době prochází kapitalistický tržní systém fází konjunktury a další krize je pravděpodobně teprve na obzoru, české rodiny utrácí pořád málo peněz za nová auta. Podle průzkumů nedávno provedených se průměrná cena prodaného vozu v Česku pohybuje kolem 185 tisíc korun. Takové auto ovšem pořídíte obvykle v autobazaru, nebo přes inzerát, jako ojetinu. Nový vůz za tuto cenu není téměř k mání, a pokud je, tak rozhodně nesplňuje technické aspekty, které jejich majitel očekává. Není zkrátka za takovou cenu z čeho vybírat.
Pokud si lidé pořizují nové auto, je to zpravidla na provoz firmy. Pouhou čtvrtinu všech prodaných nových vozů v České republice tvoří soukromé osoby. Celkem se u nás ročně prodává přibližně 270 tisíc nových aut. Část z nich tu nezůstává a putuje na export do zahraničí, v Česku se usídlí zhruba 180 tisíc vozů. A z nich čtvrtina pro jednotlivce a rodiny mimo firemní sektor je tedy necelých 50 tisíc vozů.
Auta pořízená na firmu v Česku jednoznačně převládají
Dnes jezdí v České republice více než tři čtvrtiny všech aut, která jsou tzv. služebními vozy, nebo jsou jednoduše pořízená na firmu, už kvůli daňovému zvýhodnění. Českou zvyklostí, můžeme ji dokonce nazvat „lidovým fenoménem“, je časté využití auta jako část výplaty zaměstnancům. Dalším důvodem, proč je na našich silnicích jen malé procento majitelů nových vozů, je operativní leasing. Jde o to, že prodejce vozů nebo výrobce (automobilka) z něj nemá prakticky žádný zisk, ale vykáže předem dohodnutý smluvní objem vozů, které se zavázal na trh dodat. Cena splátek za rok až tři roky zapůjčení vozu je totiž tak nízká, že se téměř prodejci nerentuje, ale jak se zdá, vyhovuje to oběma stranám.
Operativní leasing – fenomén dnešní doby
V případě operativních leasingů vzniká další problém, a tím je neschopnost prodeje těchto aut, jako ojetých. Jejich cena je totiž pořád dost vysoká a nižší být ani nemůže. Je to způsobeno razantně nastavenou cenou právě operativního leasingu. Výrobci vozů by rádi takové vozy vyváželi i do zemí v západní Evropě, ovšem brzdí je stále nevýhodný kurz české koruny vůči západní měně (Euru).